Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Wczesne Wspomaganie Rozwoju przeznaczone jest dla dzieci z różnorodnymi trudnościami, takimi jak: niepełnosprawność intelektualna, ruchowa, autyzm, zaburzenia wzroku czy słuchu, a także opóźnienia w rozwoju mowy czy motoryki.

Tak więc jeśli zauważysz, że niektóre umiejętności (mowa, sprawność ruchowa, samodzielność lub koncentracja) Twojego dziecka znacząco różnią się od umiejętności rówieśników, warto skontaktować się ze specjalistą bo czas ma tu ogromne znaczenie. Im wcześniej rozpoczniemy odpowiednie działania, tym łatwiej można wyrównać ewentualne trudności i wzmocnić mocne strony dziecka.

Najpierw udaj się do lekarza pediatry/specjalisty np: lekarza rehabilitacji, neurologa, psychiatry, ortopedy, okulisty, laryngologa aby wydał zaświadczenie lekarskie stwierdzające opóźnienia/zaburzenia/niepełnosprawność, które są podstawą do wydania opinii WWR. Istotne jest aby w zaświadczeniu był wyszczególniony rodzaj zaburzenia lub niepełnosprawności oraz stwierdzenie potrzeby WWR ze względu na przyczynę:

Po otrzymaniu zaświadczenia udaj się do Publicznej Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej (sprawdź pod opieką której poradni znajduje się przedszkole Twojego dziecka) i zgłoś dziecko na diagnozę wypełniając wniosek o wydanie opinii dołączając zaświadczenie lekarskie bądź inne dokumenty potwierdzające potrzebę wczesnego wspomagania rozwoju.

Po otrzymaniu opinii, możesz skorzystać z bezpłatnych zajęć WWR w placówkach takich jak MY. Zapraszamy do kontaktu.

Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna jest przeznaczona głównie dla dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce, takich jak dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, problemy z koncentracją czy nieharmonijny rozwój, ale także dla dzieci ze wspomnianymi zaburzeniami, jak ADHD, czy z problemami emocjonalnymi lub społecznymi, wpływającymi na funkcjonowanie w szkole. Terapia pomaga rozwijać deficyty, wspiera wszechstronny rozwój i buduje pewność siebie, wyrównując szanse edukacyjne.

Dla kogo konkretnie przeznaczona jest terapia?

Terapia psychologiczna

Terapia psychologiczna dla dzieci wskazana jest w przypadku problemów z emocjami (lęk, depresja, agresja), zachowaniem (ADHD, tiki, problemy w relacjach), rozwoju (opóźnienia, zaburzenia spektrum autyzmu), a także w reakcji na trudne wydarzenia życiowe, takie jak trauma czy rozwód rodziców. Stosuje się różnorodne metody, w tym terapię poznawczo-behawioralną (CBT), terapię psychodynamiczną, terapię przez zabawę oraz terapię systemową, aby pomóc dziecku radzić sobie z trudnościami i wspierać jego rozwój.

Kiedy warto zgłosić się do psychologa dziecięcego?

Terapia logopedyczna

Terapia logopedyczna skierowana jest dla dzieci, które mają trudności w rozwoju mowy lub komunikacji, na przykład w przypadku opóźnionego rozwoju mowy, wad wymowy (np. seplenienie, rotacyzm), jąkania, problemów z rozumieniem języka, trudności w czytaniu i pisaniu, problemów z połykaniem, zaburzeń neurologicznych (np. po udarze, w autyzmie) czy wad aparatu mowy (np. rozszczep wargi). Wskazaniem do wizyty u logopedy jest każda sytuacja, gdy rodzic ma wątpliwości dotyczące prawidłowego rozwoju mowy dziecka w porównaniu do rówieśników.

Dla jakich dzieci terapia logopedyczna jest wskazana?

Terapia integracji sensorycznej

Terapia integracji sensorycznej (SI) przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci, ale także dorosłych, którzy doświadczają trudności z prawidłowym odbiorem i reakcją na bodźce zmysłowe. Wskazania obejmują nadwrażliwość lub niedostateczną wrażliwość na dotyk, dźwięki czy światło, problemy z koncentracją, koordynacją ruchową, równowagą, a także trudności w nawiązywaniu relacji społecznych. Terapia jest pomocna w przypadku zaburzeń takich jak: zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD, zespół Downa, dyspraksja, a także jako działania profilaktyczne u dzieci z grupy ryzyka.

Dla kogo terapia SI?

Terapia fizjoterapeutyczna

Terapia fizjoterapeutyczna jest przeznaczona dla niemowląt, dzieci i młodzieży zmagających się z różnymi problemami rozwojowymi, neurologicznymi, ortopedycznymi czy sensorycznymi, w tym m.in. z wadami postawy, opóźnieniami w rozwoju ruchowym, mózgowym porażeniem dziecięcym, a także po urazach. Fizjoterapeuci pracują z pacjentami od urodzenia do około 18. roku życia, pomagając im osiągnąć potencjał fizyczny poprzez specjalistyczne metody jak NDT Bobath czy metoda Vojty.

Dla jakich dzieci i problemów?